Odd Molly on ajatteleva, tunteva ja vastuuntuntoinen tuotemerkki.

OUR VISION

Odd Molly saa aikaan positiivisen muutoksen ja ihailee ja puolustaa kaikkia maailman Mollyja.

Lue kestävän kehityksen raporttimme kokonaisuudessaan täällä.

MIND

Odd Molly haluaa auttaa asiakkaitaan pukeutumaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja tarjoaa täten erityisen suunnittelukonseptin, jonka keskiössä ovat kestävät materiaalit, korkea laatu ja pitkä käyttöikä. Mahdollisimman pienet ympäristövaikutukset – mahdollisimman pitkä käyttöikä. Tue uudelleenkäyttöä ja kierrätystä.

HEART

Odd Molly haluaa taistella tyttöjen oikeuksien puolesta, jotta heillä olisi oikeus päättää, kuinka he elävät elämäänsä, sekä kantaa kortensa kekoon yhteiskunnan hyväksi. Yhteiskunnan, jossa tytöt tuntevat olonsa vapaaksi ja uskaltavat seurata unelmiaan riippumattomuuden, sananvapauden ja hyväksytyn erilaisuuden turvin.

CONSCIENCE

Odd Molly haluaa vaikuttaa yhteistyökumppaneihinsa, työntekijöihinsä ja yhteiskuntaan positiivisella tavalla ottamalla vastuuta. Pitkäaikaiset, luottamukseen perustuvat suhteet yhteistyökumppaneiden ja työntekijöiden kanssa, jotka luovat arvoa ympärillemme.



MATERIAALIVALINNAT

Valitessamme materiaaleja vaatteillemme meillä on vaihtoehtoja – voimme käyttää kestävämpiä tai vähemmän kestäviä kuituja. Kankaan tai langan on kuitenkin myös täytettävä suunnitteluun ja laatuun liittyvät vaatimuksemme. Tavoitteemme on kasvattaa kestävien kuitujen määrää kokoelmassamme niin nopeasti kuin mahdollista.


TUOTANTO

Odd Mollylla ei ole omaa tuotantoa, vaan mallistojen takana ovat valikoidut toimittajat Kiinassa, Intiassa, Italiassa, Liettuassa, Portugalissa, Espanjassa, Sri Lankassa ja Marokossa. Koska useita tuotteitamme koristavat monimutkaiset käsin ommellut yksityiskohdat, Odd Molly asettaa toimittajilleen korkeat vaatimukset. Valmistajien valinta perustuu pääasiassa tuotteiden laatuun sekä toimituskykyyn, mutta valintaan vaikuttavat osaltaan myös eettiset ja ympäristöön liittyvät seikat, sekä se, että tuotanto on taloudellisesti kannattavaa. Toimittajien tulee noudattaa Fair Wear Foundationin Työkäytäntöjen sääntöjä sekä Odd Mollyn Laadunvarmistus- ja kemikaalisopimusta.

Odd Molly on ollut itsenäisen, hyötyä tavoittelemattoman Fair Wear Foundationin (FWF) jäsen vuodesta 2009. Säätiö on omistautunut tekstiilityöläisten työolojen parantamiseen. Yhdessä FWF:n kanssa Odd Molly pyrkii aktiivisesti puuttumaan työolosuhteisiin. Osana yhteistyötä FWF suorittaa tarkastuksia Odd Mollyn toimittajien luona yhteisen suunnitelmamme mukaisesti.

Lisätietoja antaa Fair Wear Foundation.
FWF-logo


Sosiaaliraportti 2017
Sosiaaliraportti 2016
Brändin suorituskyvyn arviointi 2016

ETIIKKA



Meillä on ilo kertoa, että olemme allekirjoittaneet Ruotsalaisen muodin eettisyyden peruskirja -aloitteen. Tulemme työskentelemään aktiivisesti yhdessä alan edustajien kanssa moninaisuuteen ja sosiaaliseen kestävään kehitykseen liittyvissä asioissa. Standardi käsittelee erilaisia aiheita, kuten vähimmäisikää, työolosuhteita, terveydentilaa koskevia asioita, malliston mallikappaleiden mitoitusta sekä etnisyyteen, ikään ja sukupuoleen liittyvän moninaisuuden takaamista. Peruskirja on ainutlaatuinen, sillä se kattaa ensimmäistä kertaa alan kaikki roolit ja alalajit.

ELÄINTEN HYVINVOINTI

• Odd Molly ei käytä niin sanottua ”aitoa turkista”, vaan se käyttää vain niiden eläinten nahkaa, jotka on kasvatettu elintarviketeollisuuden käyttöön. Käytämme siis esimerkiksi lampaiden, vuohien, lehmien, alpakkojen ja porojen nahkaa ja villaa.

• Odd Molly on ollut marraskuusta 2012 lähtien ”Fur Free Retailers” -ohjelman jäsen.

• Odd Mollyn merinovillalangan tuottamisessa ei ole käytetty mulesing-menetelmää, koska lanka tulee Etelä-Afrikasta, jossa mulesing-menetelmä ei ole käytössä.

• Emme myöskään hyväksy untuvien kynimistä elävistä linnuista. Untuvien toimittajillamme on IDFL:n myöntämä sertifikaatti.

• Emme hyväksy angorakaneja vahingoittavia kerintämenetelmiä, ja olemme näin ollen päättäneet, että mallistojemme tuotteissa ei käytetä angoralankaa.

Lisätietoja

www.swedishfashioncouncil.se
www.djurensratt.se
www.infurmation.com
www.palsfrihandel.se
www.furfreeretailer.com



SUKUPUOLTEN TASA-ARVO


Uskomme tasa-arvoon johtotehtävissä ja olemme ylpeitä ensimmäisestä sijastamme Allbrightin arvostetussa tasa-arvoisten yritysten luettelossa 2015.

Odd Mollyn hallituksesta 50 % on naisia ja 50 % miehiä, ja johtoryhmän jäsenistä 60 % on naisia ja 40 % miehiä.

Kunnioitamme Mollya kaikessa mitä teemme. Haluamme kannustaa kaikenikäisiä tyttöjä ja naisia murtamaan perinteisiä käsityksiä ja toteuttamaan unelmiaan. Teemme kaikkemme sen puolesta, että maailma saisi lisää Mollyja. Siksi perustimme Odd Projectin, joka tarkoituksena on toteuttaa tyttöjen elinikäisiä unelmia.

YMPÄRISTÖ

Tekstiiliteollisuudella on vaikutus ympäristöön, sillä siinä käytetään paljon vettä ja kemikaaleja. Niinpä Odd Molly pyrkii olemaan kestävä vaihtoehto asiakkaillemme ja työskentelee jatkuvasti parannuksia tavoitellen. Vaikka matka olisi pitkä, mielestämme on parempi ottaa yksi pieni askel eteenpäin kuin olla tekemättä mitään.

Yksi perusarvoistamme on, että emme suunnittele nopeaa muotia – toivomme, että jokainen tuottamamme vaate on rakas ja sitä käytetään pitkään.

KEMIKAALIT

Kaikkien Odd Mollyn toimittajien täytyy allekirjoittaa listamme rajoitetuista kemikaaleista Euroopan lakeja noudattaen (REACH). Varmistaaksemme, että kaikki toimittajat noudattavat sääntöjä, testaamme materiaalimme valtuutetuissa laboratorioissa.

Odd Molly on myös ”The Chemical Group” -ryhmän jäsen Ruotsin tutkimuskeskuksessa SWEREAssa, joka tulee tekstiiliyrityksien kemikaalien hallintaa tuotantoketjussa.

KIERRÄTYS

Olemme ryhtyneet yhteistyöhön Human Bridge -järjestön kanssa. Yhdessä Human Bridgen kanssa lahjoitamme vaatteita, joita emme voi myydä myymälöidemme kautta. Pois heittämisen sijaan nämä vaatteet annetaan niitä tarvitseville ihmisille. Vaatteet lajitellaan ennen niiden lahjoittamista. Tällä varmistetaan, että ne ovat puhtaita ja hyvässä kunnossa. Mikäli vaatteet eivät täytä näitä ehtoja, ne kierrätetään Returtexin kautta.



VESI

Puhtaan käyttöveden väheneminen maailmasta on haaste tekstiiliteollisuudelle. Parantaakseen ja tehostaakseen veden käyttöä käyttämissämme tehtaissa Odd Molly oli 2010 yksi 34 niistä ruotsalaisista yrityksistä, jotka muodostivat Sweden Textile Water Initiative -aloitteen yhdessä SIWIn, Stockholm International Water Institute, kanssa.

Hanke oli opettava prosessi veteen liittyvien ongelmien suhteen tekstiili- ja nahkatoimittajien toimitusketjussa, ja se on antanut meille paremman ymmärryksen siitä, miten voimme vaikuttaa veden kestävämpään käyttöön.

Olemme myös kehittäneet ohjeita, jotka koskevat veden tehokasta käyttöä, veden saastumisen estämistä ja jätevettä toimitusketjussa.

Hankkeessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen, jossa ryhdytään toteuttamaan STWI:n projekteja. 2015. Ainutlaatuisessa yhteistyössä STWI-merkkien välillä, SIWI- ja SIDA- (The Swedish International Development Cooperation Agency) -toimittajat saavat apua asiantuntijoilta vedenhallintansa parantamisen arviointiin ja saavat myös soveltuvaa koulutusta. Odd Mollylla on 3 toimittajaa, jotka osallistuvat hankkeeseen.

Lisätietoja antaa STWI. STWI:n projektien ensimmäinen kaksivuotinen Maailmanlaajuinen raportti on nyt luettavissa.

Jos olet kiinnostunut lukemaan lisää, voit ostaa kirjan ”The Textile Challenge”. Tästä kirjasta voit lukea Sweden Textile Water Initiative -aloitteen takana olevan tarinan ja idean. Jokaisesta myydystä kirjasta lahjoitetaan 1 Yhdysvaltain dollari WaterAid India -järjestölle. Hanki kirja tästä!